Saknat..

Det är så jxxxa fint i fjällen på sommaren, vackrare natur kan man ju inte hitta nånstans. Sådär mystiskt mäktig på något sätt. :) Helt otroligt..
Redan när vi kom in i Dalarna igår och man kunde börja skymta lite fjäll i bakgrunden blev jag helt lyrisk. Är 8 år sedan vi var uppe sist, och alldeles för länge. Har saknat fjällen, luften, människorna och allt.. Fast det visste jag inte innan vi åkte.
Trivs som fisken i vattnet. :) Det gör däremot inte Yess, som mot sin vilja får spendera 2 av 3 veckors semester i fjällen i sommar, he he he..
Resan upp gick smidigt igår, inte allt för mycket gnäll från Mayki, det enda tråkiga var vädret.. :( Regn regn regn, och vädret idag har inte varit bättre heller.
Men det finns saker att göra ändå.. :) Spenderade en timme igår i sporthallen för att välja aktiviteter i veckan. Jag och Yess tog tätenoch kom som vanligt inte riktigt överens.. *haha* Jag ville åka forsränning, ta galoppturen på häst och köra freeride (mountainbike nerför fjällen) men fick varken Yess eller Oscar med mig på det, och tråkigt att köra själv... *Snyft*
Eftersom jag åkt skidor i Idre så hittar jag relativt bra i backarna, så eventuellt hyr jag en mtb själv i veckan och köper ett skypass (liftkort fast på sommaren) och kör lite, verkar askul och hur populärt som helst, idag var cyklarna helt uthyrda och man ser folk överallt som kör ner för backarna. :) Så ensam lär man ju inte bli om man vågar prata med nån.. hehe..
Vi tog ett varv på fäbodvallen på förmiddagen och hälsade på i stallet, Yess red på en häst som heter Roulette för 19 år sedan och (helt otroligt) hon fanns kvar!! Vilken nostalgi-tripp!! :D Och Östen, cowboyen som äger skiten lever och jobbar också! :) Super-skoj! *whiee!*
Senare under dan skickade vi iväg Mayki med Fjällrävarna.. Dom skulle lära sig göra upp eld och baka pinnbröd och grilla korv. Under tiden passade vi på att åka till ett outlet och kika på kläder. :) Hittade en as-schysst vinterjacka :D
Det finns en höghöjdsbana här också, man är mellan 5-12 meter upp i luften och ska klättra sig fram över massa olika hinder. Lite läskigt, jag är ju typ jätte-höjdrädd :O Hur ska det gå??? Men jag tänkte övervinna min rädsla och ta mig igenom den någon dag! När Mayki fjäll-rävat klart så drog jag och Yess iväg på panter-tanter gympa, och Oscar och Mayki gick till badhuset. Gympan var faktiskt rätt jobbig, trodde inte det. Träffade en gammal klasskompis här också.. Oväntat som alltid.. :) Men det är ju inte sååå konstigt, det är i princip lika mycket folk här om somrarna som det är på vintern, pga alla aktiviteter som finns att göra.. Så självklart springer man på nån gammal fjällräv! ;)
Efter gympan rasslade jag ut på en löprunda bland fjälltopparna, eller genom stugbyarna iaf och ner i backarna, lite jobbigt uppför :S Men rätt nice att ställa sig i duschen efteråt och sen få en bärs och middagen serverad, tack mormor.. :)
Nu är det dax för Lotta på Liseberg och sen Martin Beck! Sen är det bara upp igen till en ny äventyrsdag.. ad det nu kan tänkas bli för något?? Kanske lite fiska, kanske lite vandra, kanske lite grilla?? Ska bli fint väder imorgon så grilla är redan planerat på kvälls-schemat! *Mums*
Sen på onsdag-kväll har vi bokat bäver-safari hela kvällen. Verkar jättemysigt, man paddlar ut med kanoter och kollar på bäver-boena, sen fikar man och väntar tills det börjar skymma aningen, då paddlar man vidare tillbaka till bävrarna och får se dom "jobba".. 
På fredag ska jag, Yess och Oscar ut på en Western-tur med hästarna på dan, sist var vi på en äventyrstur där man klättrade med hästarna upp på fjällen, de var rätt svårt eftersom de var jättelänge sedan man suttit påen häst så den här blir lugnare.. Vet inte vid närmare eftertanke om jag verkligen skulle vilja ha tagit galopp-turen.. :S Hehe, jo kanske.. rätt skönt att galoppera, även om man är ovan så är det så lätt att bara följa med... :)
Men vi får nöja oss med att leka cowboysar för en dag... :D 
Nä nu får jag snart stryk av mina kära medresenärer (tydligen är datorn rätt osocial) hmm.. får skriva mer spännande äventyrsberättelser sen!





Fint va?? Tycker man inte det så har man ju nån form av problems... ;)
Eller...? Ok, alla kanske inte gillar fjällen.. Hmm, konstiga människor..


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0